"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

fredag 20 augusti 2010

Salttandkräm!



Nu var det nya bud igen när det gäller tandkräm gott folk! När jag frågade min tandläkare vad han tyckte om ekologiska och naturliga tandkrämer så sa han att det gick bra att borsta med sådana så länge de innehöll flour.

Så då hittade jag ju den där Kingfisher tandkrämen som jag användt ett tag nu. Men sen har jag läst att fluorsköljning och fluor i tandkrämen inte är så miljövänligt. Så då tog jag saken i egna händer och gick till en hälsokost affär och frågade om hon hade någon utan fluor som ändå hade samma egenskaper.

Och då rekomenderade hon mig denna salt tandkrämen från Weleda. Den finns i de flesta hälsokostaffärer och kostar mellan 60-70 kr. Hon påstod att den var rekomenderad och omtyckt av tandläkare och att den kunde användas istället för en fluortandkräm. Tydligen har saltet ungefär samma egenskaper som fluoret på tänderna.

Först var jag tveksam för jag tänkte att jag vill ju inte ha smaken av havsvatten i munnen varje gång jag borstar tänderna. Men den smakar faktiskt inte så jättemycket salt. Smaken finns ju där men mentholsmaken är övervägande. Och jag är nöjd med den än så länge. Vi får väl se vad tandläkaren tycker nästa gång jag träffar honom.

Faktum är att jag berättade för min morbors fru som är amerikansk-koreansk om tandkrämen. Och då sa hon att i Korea är det jättevanligt med salt tandkrämer. Där använde dem typ bara det. Och jag menar, då måste det ju nästan vara bra. Om ett helt land använder det.

Så här står det på förpackningen:

Naturlig tandvård

Weledas munvårdsprodukter består enbart av naturliga ingredienser för en sund tand- och munvård. För att inte störa munflorans naturliga jämvikt eller belasta munslemhinnan innehåller de inga löddrande tensider, syntetiska arom-, färg- eller konserveringsmedel. Inget fluor är tillsatt. De är ej testade på djur. Genom äkta eteriska oljor erhålls en frisk och långvarigt god andedräkt.

Weledas salttandkräm rengör effektivt och har en frisk smak. Naturligt natriumbikarbonat neutraliserar skadliga syror och hämmar nybildning av tandsten. Den speciella saltkombinationen med havssalt stimulerar salivflödet och därmed den fysiologiska självrengöringen. Ett utdrag ur myrra bidrar till en sund munhåla. Utdrag ur rataniarot ger spänst åt munslemhinnan och bidrar till att stärka tandköttet. Tillverkad ur medicinskt kunnande.

På den andra bilden ser ni havssalt.

Den tredje bilden är myrra som är ett gummisekret som utvinns ur barken på vissa träd i tropiska områden. Myrra har användts av människan som läkemedel och kroppsvård ända sedan bibeltiden och säkert långt innan dess också.

Den fjärde bilden som syns här undertill är rataniaroten. Den kommer från buskar som växer i Peru och har länge varit använd av människor i medicinskt syfte.

2 kommentarer:

  1. Fluor är ju faktiskt ett gift så det är bra att undvika! Spännande att Weleda har salttandkräm, måste testas :) Har ett annat hett tips som mina föräldrar använder: http://www.phbalans.se/webshop/prodklick.php?pid=123 Jag har tyvärr inte blivit färdig att köpa än men det kommer! Har testat det hemma och det smakar ganska speciellt men ändå fräscht :)

    SvaraRadera