"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 17 augusti 2010

Älghorn och kantareller!

I söndags var jag ute i skogen på jakt efter kantareller, och visst hittade jag det, men också något annat. Ett älghorn! 6 taggar är det på det, vilket betyder att det har suttit på en 6 årig 12 taggare. Trodde inte mina ögon när jag hittade det mitt ute i vildaste skogen på ett av mina hemligaste kantarellställen. :)

Älgarna tappar varje år på våren sina horn och sen växer det ut nya. Det kommer en ny tagg för varje år den lever. Pappa berättade för en jägare att jag hade hittat det och han sa att det var mycket ovanligt både att man hittade älghornen och även att det var från en sån gammal älg. Många älgar blir nämligen skjutna innan de hinner få stora horn.

Så det är verkligen ett fynd! Så roligt det var att få hitta något sådant!


Lite kantareller blev det förståss också! Men det finns inte alls lika mycket detta året som förra. Förra året var ett riktigt svampår! Men här i Skåne har det inte regnat tillräckligt mycket i sommar.

Man kan inte få allt. Bra väder har de haft iallafall. Fast det har vi ju haft i Dalarna också. Men där måste det regnat mer för jag har hört att det finns gott om kantareller där. Själv har jag inte haft någon chans att leta.

Svamparna hamnade iallafall i en likadan köttfärssås som den jag gjorde i Orsa med färsk vitlök och färska tomater och det blev mycket uppskattat även här hemma!


Häromdagen var jag på besök hos min syster. Detta är två av hennes knäppgökar till hundar. ;) King och Loke. De är av rasen New Foundland.


Och här är några av hennes prima lökar i trädgårdslandet! :) Fint att gå ut och plocka sig en sån till kvällsmaten!

2 kommentarer:

  1. Vill bara säga att jag tror att älgen var 12 år. En tagg för varje år, och det finns ju 2 horn ! Kram Mmamma

    SvaraRadera
  2. ja fast jag tror att det kommer en ny tagg på varje horn för varje år. och då var han bara 6. fast jag vet faktiskt inte.

    SvaraRadera