"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 24 augusti 2010

Karl Johan svamp!

Här kommer lite bilder från min senaste tur i skogen. Denna gång blev det mest Karl Johan svamp eller stensopp som den också heter. Det är faktiskt första gången som jag någonsin plockat Karl Johan! Har inte varit säker på den innan, men på senare tid har jag läst mycket om den och slagit upp i svampböcker och studerat bilder.

Och när vi kom ut i skogen för att leta efter kantareller så tyckte jag att det stod Karl Johan precis överallt. Så jag tänkte att jag chansar och plockar dem. Jag var 99 % säker på att det var rätt. När vi kom hem gick vi upp till grannarna som är experter på Karl Johan och det var inget snack om saken. Det var dessutom väldigt fina exemplar sa dem!


Så roligt! Grannarna sa även att det är ett Karl Johan år i år. Förra året var ju kantarellår och dem finns det inte mycket av i år så då blir det väl lite mer Karl Johan istället.

Så här ser dom ut i beskärning. På de små behöver man inte ta bort något, men på de stora kan man ta bort "rören" som sitter under hatten. Dom brukar bli gröna när svampen blir lite äldre.


Karl Johan har en nötaktig lukt. Den har ofta en bred, knubbig, vit stam med ett brunt ådernät. Hatten kan vara ljusbrun till mörkbrun. Man ska helst plocka de små exemplaren eftersom det är minst chans att de är maskätna. Är det minsta lilla maskhål ska man inte äta dem.


Här ligger de tärnade i pannan redo att stekas!


Här har jag förvällt dem för att kunna frysa in dem och senare ta dem med mig hem till Falun! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar