"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

torsdag 6 oktober 2011

Den stora matresan!

Hej igen!

Sist skrev jag att jag skulle visa lite bilder från Sthlm, men när jag kom hem visade det sig att jag i princip inte hade tagit en enda.. :( Hade inte riktigt tid med det. Men vi hade det iallafall jättebra! Gick på shoppingtur (jag köpte en jättefin stickad kofta på HM), kollade på snowboardtävling, gick på efterfesten på Berns, träffade massa sälenkompisar, hängde med mina bröder och ja så mycket mer hann vi väl inte med. Vi hade jättefint och varmt väder också! :)

Sen kom man hem till pluggfängelset igen, med plugg upp över öronen.. Började känna mig lite förkyld också i måndags och igår slog det ut ordentligt med feber, värk, öronont, halsont och snuva. Idag känns det lite bättre eftersom jag nästan inte har någon feber alls, men vaknade med rethosta och höll på o drunkna i mitt eget snor.. :( Så det har inte varit så roligt här, de här dagarna.

Och just därför var det extra kul att titta på matresan igår! Per Morbergs stora matresa är lätt det bästa på hela veckan! Rekommenderar det verkligen! Gammaldags traditionell svensk matlagning med riktiga närproducerade råvaror!


Igår var han i Värmland och fick smaka på kolbulle. Det tyckte jag var extra kul eftersom att jag faktiskt ätit det själv en gång! Tydligen är det en värmländsk specialitet. Så anledningen till att jag fick chansen att smaka på dem var antagligen för att mina gamla chefer i Sälen är värmlänningar!

Det var nämligen så att när jag jobbade på poolariet i Sälen, tog våra chefer ut oss på personladag i skogen. Vi åkte först skoter en lång bit och sen kom vi fram till ett litet vindskjul med eldstad. Där fick vi lära oss att tillaga kolbullar.

Man måste ha en liten gjutjärnsstekpanna med ett långt skaft. (Det finns alltså specialjärn för det här, se bilden). Sedan har man i förväg blandat vatten, mjöl och salt i en påse. Och tärnat fläsk som man har i en annan påse. Först steker man fläskbitarna och sen häller man på smeten. Och så ska man lyckas vända utan att den går sönder också. :)

Här är jag när jag lagar kolbulle!

Här är det färdiga resultatet! Man måste ha lingon till!

Jag blev så himla sugen på att köpa mig ett sånt där järn. Tänk va mysigt sen när man har familj att gå ut allihopa i skogen och laga kolbullar! Gud vad mysigt! :) Men det får väl vänta lite. Vi har ju proppfullt i lägenheten redan som det är. Och inget förråd har vi. En sån där maskin som man maler kött med skulle jag också vilja ha! Eller ännu hellre en gammal variant som man får veva! :)

Det var alltid min uppgift när jag var liten och mamma hade köpt en hel eller halv gris. Då fick jag mala kött till köttfärs! Åh jag älskar det gamla livet och det gamla köket och tycker att det är så himla tråkigt att jag inte ens har tid att laga mat för tillfället. Jag tror jag skulle passa bra som hemmafru! Får väl hoppas på att Jeppe lyckas med sitt företag och blir stenrik.. ;)

Nä hörrni nu är det slut på drömmandet och dags att städa. Sen ska jag fortsätta plugga. Och i helgen ska jag på Rättviks marknad! Gud vad jag längtar! Älskar marknader och har gjort det sen jag var liten! Hoppas jag hittar något roligt att ta med mig hem!

Hej på er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar