"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 28 juli 2012

Törnfåglarna och några till!


Läste äntligen ut Törnfåglarna igår. Så himla storslagen bok alltså! Visst är den väldigt lång och ganska småseg emellanåt. Men det är inte en bok man vill missa! Den person som har den största huvudrollen i boken är Meggie som vi får följa från hennes barndom tills att hon är en gammal dam. De andra två kvinnorna som boken handlar om är hennes mor och hennes dotter. Det handlar även om en hel dröse karlar, men det är kvinnorna som står i centrum. Det är olycklig kärlek så att man får ont i hela kroppen, det är liv och död, det är vackra beskrivningar av Australien för 100 år sedan, det är torka och översvämningar och hårda tider. Boken utspelar sig mestadels på en stor ranch som heter Drogheda med massvis av får.

Boken har även blivit miniserie som gått på TV för många år sen. Boken får av mig 5 stjärnor av 5 möjliga! :)


Den här läste jag innan Törnfåglarna. Angelas dotter av Kristin Hannah. Som jag sagt förut så är Kristin Hannah en av mina favoritförfatterskor. Hon skriver oftast om familjerelationer. Just den här boken handlar om Angela som inte kan få några egna barn, som bryter upp med sin man och flyttar hem till sin hemby och familj. Där träffar hon en ung flicka som i princip får klara sig själv eller rättare sagt ta hand om sin alkoholiserade mamma. Resten får ni läsa själva! :) Boken får en 3,5a av 5.


Innan Angelas dotter läste jag den sista delen i Hungerspelstrilogin! Jag kan inte avslöja något mer än att den var väldigt bra! :) Slutet är dock lite tafatt tycker jag. Det kunde varit mer storslaget! Men helt ok! Boken får en 4,5 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar