"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

onsdag 18 april 2012

Filmtips!

De senaste veckorna har vi sett lite bra filmer som jag tänkt tipsa om här, men det har liksom inte hunnits med. Så nu tänkte jag slänga upp några tips innan jag åker till Umeå imorn. Det är dags för träff nummer två (eller tre egentligen men jag hoppade ju över den första) i min kurs Hållbart skogsbruk som jag läser på distans därifrån.

Och jag ska hålla min första livepresentation sen jag började plugga! Nervöst! Jag har ju haft en massa presentationer genom datorn men då sitter man ju med ett headset och slipper synas, så då kan man ju sitta och läsa innantill. Men nu måste jag komma ihåg allting och det kommer väl sluta med att jag snubblar på orden och får tunghäfta.. :S


My week with Marilyn såg jag själv för några helger sen och den var jättemysig! Det kan nog hända att det är lite "tjejfilm" över den. Det är en drama- och romantikfilm som är baserad på verkliga händelser i Marilyn Monroes liv. Själv tycker jag alltid att det är lite roligare när filmerna är sanna. Marilyn spelas av Michelle Williams och jag tycker att hon gör det riktigt trovärdigt! Lite extra kul att se den här filmen om ni som jag följer serien Smash! som handlar om ett gäng som ska sätta upp en musikal om Marilyn.


Den här filmen såg jag och Jeppe i helgen och båda tyckte att den var jättemysig! We bought a zoo heter den och även den är baserad på en sann historia. En pappa med två barn har precis förlorat sin fru och flyttar ut på landet med sin familj. Huset de blir kära i hör ihop med en djurpark som behöver renoveras och man kan inte köpa huset utan djurparken. Matt Damon spelar pappan och Scarlett Johansson spelar en av de som jobbar och ansvarar för djurparken. Både jag och Jeppe älskar djur så alla filmer med djur tycker vi är extra mysiga! :) Kan även tipsa er om filmen Zookeeper som vi tyckte var jätterolig! ;)


No strings attached såg vi för några helger sen och den var ganska lik friends with benefits. Men det var ändå en egen film och den var helt klart sevärd! Det är en romantisk komedi och huvudrollerna spelas av Ashton Kutcher och Natalie Portman. Storyn är inte särskilt originell i sig. Tjej och kille bestämmer sig för att vara kk och inget annat, men redan när man sätter igång filmen vet man hur den kommer sluta. Trots det tycker jag ändå att den funkar!


Cowboys & Aliens. Ja bara namnet fick mig att tvivla ganska hårt. Avskyr alienfilmer så jag var inte så jättepeppad på denna filmen. Dock är jag en riktig sucker för western och cowboyfilmer, så jag kunde ändå inte låta bli att se den. Och jag blev faktiskt positivt överaskad. Filmen ustpelar sig hela tiden i western och inte på någon okänd planet i rymden vilket är ett stort plus. Och det blir en ganska bra balans mellan westerntemat och alientemat. Det är mycket mer en westernfilm än en alienfilm, så jag tyckte faktiskt att den var helt ok. Ganska bra t o m! :)

Huvudrollerna spelas av Daniel Craig och Harrison Ford och storyn går ut på att aliens invaderar en westernstad och börjar fånga in invånarna i små stridsplan. Cowboysen ger sig ut på jakt för att hitta utomjordingarnas högkvarter osv.


The Descendants är George Clooneys senaste film och både jag och Jeppe tyckte den var jättemysig. Den utspelar sig på Hawaii där huvudrollsinnehavarens fru ligger i koma efter en allvarlig olycka. Clooney får reda  på att hon haft en affär och varit på väg att lämna honom innan olyckan och ger sig ut för att leta upp den andra mannen tillsammans med sina barn. Filmen är en dramafilm och den är riktigt sorglig emellanåt.

2 kommentarer:

  1. Tack, jag älskar filmtips. Då tipsar jag dig om "The intouchables"- riktigt bra och "The Help" också riktigt bra. Hoppas du inte sett bägge 2.

    SvaraRadera
  2. Du kommer att klara det JÄTTEBRA ! Kom ihåg att Tyra sa att du kommer att bli chef en dag , så sträck på dig och tänk på henne !
    Alla dom här filmerna har jag sagt till pappa att jag vill se. Får säga till Pontus. Kram Mamma

    SvaraRadera