"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 18 september 2011

Underbara lördagar!


Nu har jag haft 3 helt underbara lördagar på rad! Gud vad jag älskar den här tiden på året alltså! Kan vara den bästa tiden faktiskt! Gårdagen var helt fantastisk! Började dagen med att plugga in 2 kapitel i min engelska bok. = Nöjd! Sen hade vi mysig lördagsfrukost med smoothies och prickig korv mackor! Älskar lördagsmorgnar!

Sen cyklade vi (jag och Jeppe) iväg på loppis, där våra vänner stod och sålde kläder. Fyndade mig en jättemysig STOR stickad kofta av min kompis. Hon ville inte att jag skulle betala, men alltså hon sålde tröjan för 10:-... Jag tyckte det var lite väl så jag insisterade på att betala 20:-! Och det var den mer än värd! Fyndade också 2 syltburkar för 10:- st i ett annat stånd! =Nöjdare!

Efter loppisen tog jag och Jeppe en extra cykeltur bara för att det var så fint väder! Var riktigt skönt och mysigt och så fick man lite motion på köpet!


Här står jag i min nya kofta och väntar på våra kompisar från loppisen. Vi hade förbestämt att vi skulle ut i skogen efter att de var färdiga på loppisen!

Väl ute i skogen blev vi rikligt belönade med skogens guld!! Det ser ut som att det bara är en, men under mossan gömde sig fem stora kantareller! :D En meter bort hittade vi ytterligare tre stora!


Trattisar fanns det så gott om, så vi plockade bara en bråkdel av allt vi hittade! Korgarna blev fulla på nolltid, och man orkar inte ta hem och rensa hur mycket som helst på en gång! Särskilt inte när man har en massa plugg som ligger o väntar..

Vackra trattisar! Eller är det trumpetsvamp? Jag ska ärligt säga att jag inte ser skillnad på dem. Men jag vet att jag plockar både och! :) För er som inte vet det så ser trumpetsvamp och trattkantareller nästan identiska ut och båda är ätliga och smakar i princip likadant! :)


Magisk skog! Det är så vacker och annorlunda skog i Dalarna jämfört med Skåne! Men ingenting slår ju visserligen Skånes lövskogar! Men de är väldigt vackra på olika sätt!

Trattisar! Ja eller trumpetsvamp.. :S

Funderar nästan på att åka och plocka på sig en massa trattisar och sälja! Det kan man ju få in lite extrastålar på!

Fångsten! Det blev både trattisar/tumpetsvamp, gula kantareller och några riktigt fina taggsvampar! I bakgrunden syns fiskarna!

En spann lingon fick jag ihop igår också! :D


Sist men definitivt (!) inte minst, fick Jeppes kompis upp gammelregnbågen på ca 3,5 kg! Precis innan det började bli mörkt och kallt och vi skulle åka hem! :D De skulle frysa in den och sen ska vi göra en riktig kalasmiddag på den allihopa nån dag! Riktigt stor och fin! Jag kanske ska tillägga att den drogs upp på flugspö med torrfluga för er som vet vad det innebär. :)

Hoppas ni haft en lika bra helg som jag! Nu ska jag gå och rensa mina bär och svampar! Lite mindre kul, men det får man stå ut med om man vill ta del av skogens skatter! :)

Trevlig söndag!

3 kommentarer:

  1. Gud vad mysiga bilder M ! =) Åh så himla bra vi hade det ! Vi måste ses till veckan och tillaga fisken ! / Alma.

    SvaraRadera
  2. Jättemysigt! :) Ja och om inget annat så ska vi ju simma på onsdag! :)

    SvaraRadera
  3. Dom är jättesnälla och dom har blivit mycket mer sällskapliga, även om dom var med hela tiden förut så är dom med ÄNNU MER nu! :)
    Och den ena har jämt varit superkänslig för ljud, typ om mn nyst eller hostat så har han farit all världens väg, nu är inte det nått problem längre, han ligger gärna och kurar med pojken fast han gastar på :D
    Men som sagt, det blir nog inte lika roligt för dom när han börjar springa omkring. Det blir väl skyddsglasögon på sen så får han sig en läxa om han rycker dom i svansen..

    SvaraRadera