"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

lördag 16 oktober 2010

Ugnspannkaka med broccoli, ädelost och skinka!


Hej!

Just nu håller vi på med ett miljöprojekt i skolan som innebär att vi ska ta prover på vatten. Jag och min grupp ska ta prover på dricksvattnet här i Falun, och det var jag på vattenverket och gjorde igår! Så imorn åker vi upp till Östersund för att analysera proverna i labbet!

Idag prövade jag ett nytt recept som faktiskt var riktigt gott och var jätteenkelt att göra. Snabbt gick det också. Här kommer receptet:

Ugnspannkaka med broccoli, ädelost och skinka för 3-4 pers:

Ingredienser:

1 ½ dl vetemjöl
3 dl mjölk
3/4 tsk salt
2 ägg

Broccoli
Ädelost ca 100 g
Strimlad skinka

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ihop mjölet, mjölken, saltet och äggen. Dela broccolin i buketter och lägg i en smord ugnsfast form. Smula över ädelosten. Häll på äggsmeten och grädda pannkakan i ca 30 min eller längre. Smeten ska ha stannat när den är färdig.

Igår var det fredagsmys och då åt vi något annat gott. ;) Nachos tallrik! :)


Hörs när jag kommer hem från Östersund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar