"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

söndag 10 oktober 2010

Middagsbjudning med regnbåge!


Här ser ni storfiskarn Jeppe som har dragit upp en regnbåge på ca 1 kg!

Den lagade han sedan till en riktig festmåltid. Det här var nog det godaste jag någonsin ätit! Så därför måste jag dela med mig av receptet!


Jeppes ugnsbakade regnbåge:


Grovsalt
Smör
Grovkornig peppar
Vitlökspulver
Citron
Matlagningsgrädde

Häll upp salt och smör i botten av en ugnsfast form. Snitta skinnet på fisken och lägg den i formen. Gnid in magen med rikligt med salt, smör och citronsaft. Stick också in några hela citonskivor. Häll i lite peppar och vitlökspulver. Häll matlagningsgrädden över fisken och ner i botten av formen. Låt stå inne i ca 30 min i ugnen på 250-225 grader.

Michelles citronsås:

Smör
Mjöl
Mjölk
Creme fraiche
En halv fiskbuljongtärning
Spad från fisk (grädden)
Saft från en halv citron
Rivet skal från en halv citron
Salt
Vitpeppar

Värm upp lite smör (25-50 g?) och blanda ut med ca 2 msk mjöl. Häll på ca 1-2 dl mjölk och 2 dl fet creme fraiche. Smula ner en halv fiskbuljongtärning. Pressa en halv citron och riv från det gula på skalet. Han ner saften och det rivna skalet i såsen. Ta grädden som ligger runt fisken och ha i den i såsen. Krydda med salt och peppar.

Serveras tillsammans med kokt potatis (med skalet på, det sitter mycket vitaminer och nyttigheter i skalet) och kokt broccoli.



Efterätten bestod av lite tärnad tropisk frukt (gul melon, kiwi, persika och clementin), vanilj visp och lite riven mörk choklad på toppen. Mums! De serverades i mormors fina gamla glas!


Daisy fick också smaka av den goda middagen! :)

2 kommentarer:

  1. Varför bor du inte här hemma, så vi oxå kan få smaka..........Det ser ju så gott ut!!!!
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. det var det också! säg till pappa o pontus att dom drar upp en regnbåge tills jag kommer hem så ska jag laga det till er! fast jag kan tyvärr inte ta med mig finporslinet hem o bjuda med.. ;)

    SvaraRadera