"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

tisdag 26 oktober 2010

Labbvecka i Östersund!


Hej hej!

Ursäkta att det är lite glest mellan uppdateringarna för tillfället, men just nu hinner jag inte göra annat än räkna matte. Har mattetenta på fredag så efter det hoppas jag få lite tid över!

Men tänkte iallafall göra en snabb bilduppdatering från förra veckan då jag var i Östersund på min skola och labbade. Jag och min grupp har som sagt tagit prover på dricksvattnet i Falun och Kramfors. Och Falutesterna visade på höga halter kvicksilver! 4 gånger livsmedelsverkets gränsvärde mätte vi upp i vattnet som kommer ut ur kranen i mitt kök.

Detta ska vi såklart följa upp genom att prata med vattenverket, miljökontoret och fastighetsägaren här i Falun. Men det får vi ta tag i nästa vecka, för den här veckan är det bara matte som gäller! Forts följer.. :)


Jag gillade att glida omkring i de vita rockarna o känna mig som en galen vetenskapskvinna.. ;)

Resten av medlemmarna i min grupp sätter prover på uppvärmning i ett dragskåp.

Den andra gruppen, som mätte värden i bla Tisken och andra vattendrag här i Falun.

Här ser ni en del av ICP-MS maskinen. Det är egentligen två stycken maskiner, varav den ena är en spektrometer. Man kan kort sagt säga att det är ett högkänsligt mätinstrument för grundämnen och metaller. Så det var den här vi fick fram kvicksilvervärdena med. Mycket spännande! :)

Den sista kvällen höll några av de internationella eleverna en avskedsfest för oss och bjöd på iransk matlagning. Efter det lärde vi känna varandras dans och musikkulturer. En väldigt rolig kväll! :)

Några av byggnaderna på min fina skola!

Q-huset på vår skola där vi hade några av våra lektioner.

Hemresan var förutom en delvis hal vägbana, helt underbar med massa snö och strålande solsken. En helt magisk vinterdag!
Det var allt från Östersund! På återseende! :)

1 kommentar:

  1. Rolig vecka! Men som du säger, denna vecka är det matte som gäller. Puh! KRAM Rebecka

    SvaraRadera