"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

torsdag 15 juli 2010

Sommarens second hand fynd hittills!

Jaha då var det dags för lite uppdatering på second hand fynds fronten. Jag tog mig en sväng till Ta till vara och Myrornas här om veckan och som vanligt fyndade jag. :) Som jag tidigare berättat så har jag just upptäckt en ny värld inom second hand. Bokavdelningarna. Så de flesta fynden blev faktiskt böcker. Så här sommartid kan man ju inte få nog av böcker. Och de är ju så billiga! :)

Jag vill också stolt meddela att jag inte varit inne i en enda klädaffär på hela sommaren! Alla skyltflönster skriker ut att det är 50 % rea, men jag stålsätter mig och har bestämt mig för att jag inte behöver fler kläder. Och det är en ganska stor prestation från någon som älskar kläder och att shoppa. Men jag hade en stor garderobsutrensning i början av sommaren då jag kastade ut allt som jag inte använder. Och jag har fortfarande en proppfull garderob med kläder kvar.

Och nu vet jag ju att alla kläder jag har i garderoben kan jag använda och då känns det fruktansvärt onödigt att köpa en massa nya kläder. För det första får jag inte plats med fler. För det andra har jag inte råd. Och för det tredje försöker jag vara lite miljövänlig och inte överkonsumera kläder. Så ett hett tips är att göra en stor garderobsutrensning! :)

Nu blir det en lååååång bildserie med mina second hand fynd. Ett utmärkt sätt att shoppa på! Billigt och miljövänligt!


Min underbara, underbara....... hmm jag vet inte vad man kallar en sån här riktigt, men den går utmärkt att göra lasagne och paj i! :) 50 kr på Ta till vara.

Min fina, fina emaljpotta! 50 kr på Myrorna. Växten tror jag heter Plättar i luften och kostade 49 kr eller något på Plantagen.


Jag bara älskar den här boken! Inte nog med att den är bra, (jag håller på och läser den just nu) den är snygg också! Jag är svag för 80-talet och det här omslaget skriker ju ut just det. Den ska få en hedersplats i bokhyllan! 10 kr på Ta till vara.


Älskar de här böckerna! Moder jord, fader himmel har jag inte köpt utan lånat av min mamma. Men sen hittade jag forstättningen på Myrorna för 15 kr. Ettan har jag redan läst och den var jättebra. Tvåan har jag inte läst men jag tror nog att den är lika bra som ettan!



Två praktiska böcker för den som gillar att inreda med gamla saker och som löser korsord. T ex jag. :) Inred med gammalt och nytt kostade 15 kr och Korsordslexikonet kostade 25 kr. Båda från Myrorna.


Två smarta böcker att ha i sin bokhylla för den som gillar natur. Floran kostade 50 (!) kr på Ockelbo marknad. (Jag tror jag blev lite lurad av försäljaren). Bärboken hittade jag för 10 kr på Myrorna.

Indianerna på prärien är en faktabok om indianer med väldigt mycket bilder. 40 kr på Myrorna. Vårt hotade hem är en bok om jorden och dess många problem. 20 kr på Ta till vara.

Två romaner från Ta till vara. Pocketen kostade 5 kr. (Den finns att köpa i vanliga affärer också men då kostar den runt 60 kr.) :) O-zonen kostade 10 kr.

Sist men inte minst monopolspelet som går ut på att äga mest fastigheter i Falun. 10 kr på Myrorna.

3 kommentarer:

  1. Jag har också fallit för bokavdelningarna på secound hand affärer, var inte så förtjust i att gå runt och leta gamla böcker förut men man kan ju verkligen fynda där. Nu dras jag dit direkt! :) Böckerna är ju oftast så billiga också, superbra!

    SvaraRadera
  2. Hej Mickan. Finfina grejor du hittat. och det är ju duktigt att inte shoppa loss med kläder . :-)
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  3. Isabelle jag vet precis vad du menar. :) Jag skulle kunna köpa hur många böcker som helst egentligen. :)

    Tack Mamma! :)

    SvaraRadera