"Rygg och ros" Carl Larsson 1906

måndag 15 april 2013

Film- och lästips!


Hej på er! Här kommer lite tips på filmer jag sett och böcker jag läst på sistone som jag tycker är riktigt bra! :) Beasts of the southern wild är en annorlunda och konstnärlig film med ett bra budskap. Den söta lilla flickan gör dock hela filmen. Bedårande! 


Berättelsen om Pi. Den här såg vi alltså hemma i tevesoffan och inte med 3D på bio. Och ändå var filmen den bästa jag sett på länge! En pojke ska flytta med sin familj och hela deras Zoo från Indien till Nordamerika, men på vägen sjunker fartyget de är ombord på. Endast pojken och en tiger överlever och får försöka samsas om en livbåt mitt ute på havet i 221 dygn.


The magic of Belle Isle är en mysig feelgoodhistoria om en gammal författare som sitter i rullstol och är alkis. Han flyttar in som granne till en familj där mamman och pappan nyligen skiljt sig och barnen bor hos mamman. Författaren hittar sakta tillbaka till sitt skrivande samtidigt som han blir god vän med familjen. 


This is 40 är en rolig film som handlar om en familj där mamman och pappan precis ska fylla 40. De har väl lite av en 40-årskris och problemen börjar snart hopa sig. Det är trots det en rolig feelgoodkänsla genom hela filmen.


Ni har säkert sett filmen The color purple. Nu har jag även läst boken av Alice Walker och den var jättebra! För er som gillar Niceville/The Help kan jag rekommendera denna boken/filmen som handlar om färgade människor i början av 1900-talet i den amerikanska södern. Huvudrollsinnehavaren är en flicka som blir våldtagen av sin egen pappa och föder honom två barn som genast adopteras bort. Vi får sedan följa flickan genom hela hennes liv tills hon blir en gammal tant. Hon hamnar hos en man som slår henne i många år, men sedan blir det bättre.


Har precis läst ut Radhusdisco av Morgan Larsson. Detta är en av de bästa böckerna jag läst. Så himla mysig och svår att lägga ifrån sig. Den handlar om en pojke som växer upp på 80-talet. Vi får följa honom från han är sju och ska börja skolan tills han är 15 och förlorar oskulden och går ut högstadiet. Den är så himla rolig så att jag har skrattat rätt ut flera gånger. Har även varit tvungen att läsa stycken ur boken högt för Jeppe. :) Jag hade glömt hur det kändes att vara i den åldern men nu kommer jag ihåg precis! :) Riktig nostaligtripp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar